Cum erau realizate efectele speciale din filmele mute
Cu toții am văzut câteva filme mute de-a lungul timpului, iar uneori ne-am și întrebat ce metode erau folosite pentru realizarea efectelor speciale, cu mult înainte de CGI.
Când ai de pregătit o scenă de film ce ar trebui să conțină anumite efecte speciale, te poți baza pe calculatoare care să te ajute cu asta. Și totuși, scene intrigante au existat și înainte ca astfel de tehnologii să existe. Spre exemplu, în diverse filme mute apar scene periculoase, cum ar fi legendarul exemplu al lui Harold Lloyd, ce atârnă de un ceas, la marginea unei clădiri, în filmul Safety Last! Cum au fost create, totuși, asemenea scene?
Harold Loyd atârnă de un ceas în filmul Safety Last!
Atunci când Safety Last! a fost lansat, nu era fezabilă introducerea unui fundal fals, astfel că a fost folosit un truc de perspectivă, așa cum se vede și în imaginea de mai jos.
Charlie Chaplin se dă cu rolele într-un magazin, în filmul Modern Times:
O parte din fundal era pictată pe o bucată de sticlă, ce a fost așezată în fața camerei, dând impresia că Chaplin este în pericol să cadă.
Trucul cu ochii lui Colleen Moore, în Ella Cinders:
Fiecare jumătate a feței sale a fost filmată separat, folosind o bucată de sticlă ce avea o jumătate vopsită în negru, astfel încât doar jumătate din film era expus. Cheia efectului era ca fie camera, fie fața lui Moore să se schimbe în timpul filmării, astfel încât efectul să fie reușit.
Mary Pickford se sărută pe obraz, în filmul Little Ford Fauntleroy
Într-o expunere dublă normală, actorul nu se poate muta dintr-o parte în alta a cadrului fără să strice efectul. Charles Rosher a reușit să o facă pe Pickford să se mute în spatele propriului obraz prin intermediul unei siluete extrem de detaliate a acesteia, pictată pe sticlă, dar și folosind un cadru metalic pentru cameră, astfel încât aceasta să nu se miște. Scena de 3 secunde are în spate 15 ore de lucru.
Douglas Fairbanks alunecă pe o velă sfâșiată în The Black Pirate:
Metoda de execuției a scene a fost gândită de fratele lui Fairbanks, Robert. Camera și vela erau așezate la un anumit unghi, iar cuțitul lui Fairbanks era conectat la un cablu și la o contragreutate ascunse tocmai de velă, acesta putând aluneca pe măsură ce tăia pânza. Elice de avion au fost folosite pentru a face vela să fluture.
Buster Keaton traversează un pod rupt în Sherlock Jr.
Partea de jos a cadrului a fost acoperită cu negru, fiind aliniată cu partea de sus a podului, iar Keaton a fost filmat în timp ce podul era încă întreg. Camioanele au fost filmate separat, după ce porțiunea de pod a fost îndepărtată. Partea de la final, însă, nu este un truc, dovedind că în astfel de filme mute există și multe cascadorii reale.
Iisus vindecă leproși, în filmul Ben-Hur
Karl Struss a dezvoltat o tehnică de filmare folosind un filtru color pentru a obține efectul respectiv. Când filtrul era ajustat, machiajul femeilor nu mai era vizibil pe peliculă.